Więcej miejsc do posłuchania:
0:00 Wprowadzenie
0:48 Zakup Routera i Serwera
2:55 Kopia Bezpieczeństwa
4:28 Scenariusze Awarii
6:01 Podsumowanie
Transkrypcja
Cześć. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy trochę o bezpieczeństwie, bezpieczeństwie Twoich plików. Zauważyłem, że małe firmy ale nie tylko, mają bardzo poważny problem. Pokażę Ci jak dysponując małym budżetem możesz kupić bardzo ciekawe urządzenia, które na początku w zupełności Ci wystarczą a podniosą Ci bezpieczeństwo.
Oczywiście jeżeli masz dużo pieniędzy to nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić coś lepszego. Jeżeli jesteś ciekaw jak to wszystko wygląda, na co zwrócić uwagę oraz jak to wszystko zbudować, chcesz zobaczyć taki ogólny zarys to serdecznie zapraszam Cię do obejrzenia tego odcinka.
Na początku zacznijmy od zakupu. Prowadząc firmę najprawdopodobniej korzystamy z jakiegoś lokalu albo naszym lokalem jest nasz dom. Pewnie korzystamy również z internetu i być może nawet posiadamy publiczny adres IP ale o tym później. Jeżeli szukasz taniego i dobrego routera to zachęcam cię do zakupu routera firmy Mikrotik ponieważ daje on ogromne możliwości konfiguracyjne a ich ceny są bardzo atrakcyjne. Jeżeli nigdy nie miałeś z nimi do czynienia to na początku mogą wydawać Ci się trudne w konfiguracji ale uwierz mi bardzo szybko możesz do nich się przyzwyczaić a jak już je poznasz to nie będziesz chciał nic innego. Uwierz mi za ich pomocą będziesz mógł naprawdę dużo zrobić.
Jak już sprawę routera mamy za sobą kolejnym dobrym pomysłem jest zakup serwera. Nie musi to być serwer za kilkaset tysięcy zł. Jeżeli prowadzisz małą firmę to już takie stare Lenovo w zupełności wystarczy. Co ciekawe ten konkretny model pobiera 20, 30W bez większego problemu możemy mu
włożyć 2 dyski a nawet 3. Takie Lenovo, zainstalowany Windows z serwerem może bez większego problemu pracować w naszej firmie a dzięki temu, że komputer jest mały to możemy go położyć dosłownie wszędzie.
Oczywiście jeżeli Twoja firma liczy 30 pracowników lub więcej to kup coś znacznie mocniejszego. Jeżeli mówimy już o serwerze to warto wspomnieć o kopi bezpieczeństwa. Urządzenie, które będzie przechowywać naszą kopię zapasową możemy bardzo łatwo zbudować chociażby na starym Fujitsu. Podobnie jak Lenovo on również pobiera bardzo małą ilość prądu. Tutaj mamy bardzo fajne rozwiązanie jeżeli chcemy dodać dyski oraz jeżeli przyjdzie potrzeba to można w bardzo łatwy sposób rozbudować taką obudowę. Jest również bardzo dużo projektów które można wydrukować na drukarce 3D i dołożyć do tej obudowy.
Pamiętajmy – kopia zapasowa jest bardzo ważnym elementem całej naszej układanki. Nawet najgorsza działająca kopia zapasowa jest lepsza niż jej brak. Jeszcze 1 bardzo ważna kwestia – jeżeli robisz kopię zapasową to sprawdzaj ją co jakiś czas czy aby na pewno działa bo może się okazać, że robisz kopię zapasową a ona nie działa. Warto chociaż raz na miesiąc przećwiczyć sobie czy nasza kopia zapasowa odtwarza się poprawnie.
Na początku naszej przygody będziemy posiadać laptop. Warto już tutaj zadbać o kopię bezpieczeństwa no bo laptop jak każde inne urządzenie może się zepsuć. Więc warto robić kopię zapasową. Jeżeli nasza firma zacznie się rozrastać to również przybędzie nam najprawdopodobniej sprzętu więc warto pomyśleć o zakupie serwera. Jak już kupiliśmy serwer, warto robić na osobny dysk kopią zapasową naszego serwera ewentualnie kupić dodatkowe urządzenie, które to będzie przechowywać naszą kopię zapasową. Oczywiście dla bezpieczeństwa warto również robić kopię zapasową na osobny dysk.
Jeżeli Twoja firma będzie dalej się rozrastać warto postawić własny serwer pocztowy, który będzie również automatycznie robił kopię zapasową na nasze urządzenie. Na koniec warto zainwestować w sejf aby nasze dyski z kopią zapasową przechowywać w bezpiecznym miejscu. No dobra, teraz sprawdźmy kilka scenariuszy awarii.
Co się stanie kiedy zepsuje się laptop użytkownikowi? Nic. Wystarczy, że damy mu nowy laptop bo wszystkie jego pliki znajdują się na serwerze.
Co się stanie kiedy awarii ulegnie serwer? Nic, bo mamy urządzenie, które posiada kopię zapasową naszego serwera więc będziemy mogli odtworzyć wszystkie pliki.
Co się dzieje kiedy wszystko przestanie działać? Nic bo mamy dyski w sejfie na których jest nasza kopia zapasowa.
Jak widać przepływ danych jest dość prosty ale jednocześnie bardzo bezpieczny. Krótko mówiąc pliki na laptopie synchronizują się serwerem natomiast serwer robi kopię zapasową na inne urządzenie a z urządzenia robiona jest dodatkowa kopia zapasowa na dyski, które są zamykane w sejfie. Warto jeszcze tutaj wspomnieć, że kopia zapasowa na serwerze jest robiona 2 niezależnymi programami co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo na wypadek gdyby 1 z narzędzi zawiodło.
Bardzo często pomagam firmom które na początku swojej przygody z działalnością nie mają za bardzo pieniędzy na bardzo drogie rozwiązania. Jak widać nie trzeba wydawać dużo pieniędzy aby było bezpiecznie. Oczywiście w miarę możliwości należy sukcesywnie aktualizować nasz sprzęt. To, co dziś pokazałem jest to ogólny zarys który bardzo często wdrażam w firmach.
Jeżeli jesteś ciekaw jak to wszystko skonfigurować, no co zwrócić uwagę, jakie oprogramowanie wybrać – to daj łapkę w górę. Będzie to dla mnie znak, że jest zainteresowanie tym tematem. Do zobaczenia w następnym odcinku, hej!