Wstęp
Poczta elektroniczna znana również jako poczta e-mail w dzisiejszych czasach jest jednym z najpopularniejszym narzędziem do komunikacji. Listy wysyłane cyfrowo są tak samo popularne jak kiedyś listy pisane ręcznie. Dziś możemy wysyłać wiadomości na drugi koniec świata w zaledwie kilka sekund.
Wstęp
Zalety poczty elektronicznej
Wady poczty elektronicznej
Certyfikat poczty elektronicznej
Certyfikat e-mail S/MIME
Jak wygenerować certyfikat e-mail
Certyfikat e-mail w Outlooku
Certyfikat e-mail w Thunderbird
Podsumowanie
Zalety poczty elektronicznej
Szybkość – poczta elektroniczna pozwala wysłać natychmiast wiadomość, która dotrze niemal natychmiast, dzięki czemu możemy wymieniać szybko informację.
Wygoda – nie ma potrzeby pójścia fizycznie na pocztę aby wrzucić list do skrzynki, wystarczy, że otworzymy naszą skrzynkę, wskażemy adresata i klikniemy przycisk wyślij.
Przesyłanie dużej ilości danych – w przeciwieństwie do poczty tradycyjnej, tutaj możemy wysłać dosłownie bardzo dużą ilość dokumentów, kiedy to w przypadku zwykłej poczty najprawdopodobniej byśmy musieli zrobić paczkę i dodatkowo ponieść koszt wysyłki.
Dostępność – naszą skrzynkę możemy dzisiaj odbierać praktycznie na każdym urządzeniu, na który można skonfigurować pocztę elektroniczną.
Wady poczty elektronicznej
Reklamy – jeżeli podamy nasz adres mailowy w nie odpowiednie miejsca będziemy narażeni na otrzymywanie dużej ilości reklam. Dziś w przypadku poczty tradycyjnej również jesteśmy narażeni na reklamy, ale zdecydowanie w mniejszej ilości, niż to jest w przypadku poczty elektronicznej.
Bezpieczeństwo – poczta elektroniczna może być narażona na ataki hakerskie oraz na podszywanie się.
Certyfikat poczty elektronicznej
Mimo wad poczty elektronicznej jest ona nadal jednym z największych narzędzi komunikacji. Niestety używanie certyfikatów poczty elektronicznej i podpisanie wiadomości wysłanej do naszego adresata nie jest jeszcze tak powszechne, a przecież zwykłe listy niemal odruchowo podpisujemy! Dlaczego nie robić to samo z pocztą cyfrową! Banki oraz poważniejsze instytucje korzystają z tych mechanizmów aby zwiększyć bezpieczeństwo.
Certyfikat e-mail S/MIME (Secure/Multipurpose Internet Mail Extensions) to standardowy protokół używany do podpisywania cyfrowego. Aby użyć certyfikatu w swojej skrzynce pocztowej musimy najpierw wygenerować lub kupić od zaufanego dostawcy certyfikat. Następnie musimy nasz certyfikat poczty zainstalować w programie do obsługi poczty elektronicznej.
Certyfikat e-mail S/MIME
Mimo wad poczty elektronicznej jest ona nadal jednym z największych narzędzi komunikacji. Niestety używanie certyfikatów poczty elektronicznej i podpisanie wiadomości wysłanej do naszego adresata nie jest jeszcze tak powszechne, a przecież zwykłe listy niemal odruchowo podpisujemy! Dlaczego nie robić to samo z pocztą cyfrową! Banki oraz poważniejsze instytucje korzystają z tych mechanizmów aby zwiększyć bezpieczeństwo.
Certyfikat e-mail S/MIME (Secure/Multipurpose Internet Mail Extensions) to standardowy protokół używany do podpisywania cyfrowego. Aby użyć certyfikatu w swojej skrzynce pocztowej musimy najpierw wygenerować lub kupić od zaufanego dostawcy certyfikat. Następnie musimy nasz certyfikat poczty zainstalować w programie do obsługi poczty elektronicznej.
Jak wygenerować certyfikat e-mail
Wystarczy, że wejdziemy na stronę [ tutaj ]
Na stronie podajemy adres e-mail, do którego chcemy wygenerować certyfikat.
Następnie musimy poczekać na maila, w którym będziemy mogli potwierdzić nasz adres mailowy. Kiedy już potwierdzimy dostaniemy certyfikat e-mail oraz hasło, które warto wydrukować albo zapisać w bezpiecznym miejscu.
PAMIĘTAJ ŻE CERTYFIKAT E-MAIL NIE MA MOŻLIWOŚCI ODZYSKANIA HASŁA W ŻADEN SPOSÓB!
Certyfikat e-mail w Outlooku
Klikamy w Microsoft Outlook w OPCJE, a następnie w Centrum zaufania.

Następnie Zabezpieczenie poczty e-mail.

Klikamy w przycisk Importuj/Exportuj.

I importujemy nasz certyfikat oraz podajemy hasło, które wcześniej zostało nam wygenerowane.
Dodatkowo w okienku Centrum zaufania warto jest przejść do ustawień domyślnych.

Przykład ustawień domyślnych dla mojego adresu mailowego.
W tym momencie kiedy napiszemy maila i klikniemy w przycisk podpisz wyskoczy nam okienko z zabezpieczeniami Windows. Wystarczym że klikniemy zezwalaj i nasz podpisany e-mail zostanie wysłany.

Charakterystyczny znaczek w kliencie pocztowym Microsoft Outlook to znaczek certyfikatu.

Tak skonfigurowany klient pocztowy jest gotowy do pracy.
Certyfikat e-mail w Thunderbird
Przechodzimy do ustawień

a następnie wybieramy Prywatność i bezpieczeństwo.
Następnie szukamy Certyfikaty, znajduje się na samym dole.

Klikamy w Zarządzaj certyfikatami i w zakładce Użytkownik klikamy importuj.

Wpisujemy hasło, które wcześniej zapisaliśmy lub wydrukowaliśmy!
Następnie przechodzimy do USTAWIEŃ naszego konta.

W Szyfrowanie end-to-end w S/MIME klikamy Wybierz.
Będziemy mogli wybrać wcześniej dodany certyfikat.
Teraz wystarczy, że przy wysyłaniu poczty klikniemy S/MIME, a następnie Podpisz cyfrowo.
Mail podpisany cyfrowo w Thunderbird odznacza się znaczkiem certyfikatu oraz wpisu S/MIME

Tak skonfigurowany klient jest gotowy do pracy.
Podsumowanie
Jeżeli nie masz w swojej firmie jeszcze podpisu S/MIME rozważ jego wdrożenie, Ich zakup nie jest drogi, a sprawi, że twoje maile będą bardziej wiarygodne. Podpisanie cyfrowe wiadomości S/MIME pozwolą odbiorcy zweryfikować, że wiadomość pochodzi od prawdziwego nadawcy i nie została podrobiona w trakcie transmisji.
Jeżeli chcesz zobaczyć jak to wygląda w praktyce zapraszam Cię do obejrzenia filmu TUTAJ.